Lukk

– Organisk kjemi kan redde verden

Fagets omfang har fått unge studenter til å gråte. Nå får disse hjelp fra vinnerne av årets lærebokpris. Forfatterne skriver den første norskspråklige grunnboken i organisk kjemi.

Vinner av lærebokpris
– Det er helt uvurderlig å få en slik pris, sier Jarle S. Diesen, en av forfatterne bak årets beste lærebokidé. Her etter overrekkelsen av prisen ved Universitetsforlagets hagefest. (Foto: Universitetsforlaget)

Universitetsforlagets lærebokpris for 2017 går til Alexander H. Sandtorv og Jarle S. Diesen for lærebokprosjektet Moderne organisk kjemi.

Juryen legger blant annet vekt på det modige og ambisiøse i å utgi en diger, krevende grunnbok som tar opp kampen mot internasjonale og engelskspråklige giganter på markedet. At begge forfatterne er drevne forelesere og gode formidlere, fremheves også.

– Det er helt fantastisk og en stor ære å få denne prisen. Dessuten er det en viktig tommel opp for fagområdet vårt. Det har stor betydning, og jeg er veldig takknemlig, sier Sandtorv.

– Kjemi blir ofte kalt «den skjulte vitenskapen», fordi den ikke er i bevisstheten til mannen i gata. Prosjektet og prisen kan bidra til å løfte faget frem, sier Diesen.

Stort fag

Kjærligheten til organisk kjemi og gleden over å formidle faget danner grunnlaget for samarbeidet mellom Sandtorv og Diesen.

– Jarle og jeg har det til felles at vi er ekstremt engasjerte i organisk kjemi. Begge har en dyp forståelse av hvor viktig dette faget er. Det gjennomsyrer nesten alt i samfunnet, sier Sandtorv.

Han er for tiden postdoktor og foreleser ved Portland State University i USA, og tidligere Fulbright-stipendiat.

– Mange studenter syns faget er kjempevanskelig. Enkelte av dem kommer på kontoret mitt og gråter, forteller han.

– Den vanligste klagen jeg får, er at faget er altfor stort. Vi snakker jo her om det største området i kjemien, sier Diesen, som er førsteamanuensis ved Institutt for bio- og kjemiingeniørfag ved Høgskolen på Vestlandet.

Et språk

Prisvinnerne ønsker å ta et oppgjør med det at studentene må pugge seg inn i dette store feltet. Isteden vil de ta med seg kjemirekruttene dypt inn i logikken i faget, og vise at det dreier seg om et språk.

– Organisk kjemi har sin egen grammatikk. Kjedelige forelesere legger kun vekt på grammatikken, slik at studentene går glipp av poesien og lyrikken i faget. Organisk kjemi er ikke vanskelig. Vårt overordnede mål er å vise leserne at faget er mer enn bare eksempler og regler. Det er en tenkemåte, sier Sandtorv.

– Når studentene knekker koden, blir faget gøy, sier Diesen.

Livets kjemi

Organisk kjemi ligger til grunn for alt liv, og kalles gjerne livets kjemi. Faget er derfor fundament for en rekke naturvitenskapelige og teknologiske disipliner – litt på samme måte som matematikk. Dette gjelder alt fra medisin og farmasi til biologi og økologi eller materialvitenskap.

Sandtorv forteller at strukturrikdommen og alle applikasjonene hadde en tiltrekkende virkning på ham helt fra begynnelsen, og gjorde at han tydelig så viktigheten av faget.

– Kunnskap om organisk kjemi er helt essensielt for å løse mange av verdens problemer, sier han.

– Det gjelder alt fra helse og medisin til miljø og klima, legger Diesen til.

Prisvinnerne ønsker å vise fagets kontekst, slik at leserne oppdager hvordan det berører deres hverdag og er relevant på uendelig mange måter. Skriver de om en stoffgruppe, setter de den inn i sammenhenger som mange kan kjenne seg igjen i.

– Det er fryktelig lett å knytte organisk kjemi opp mot hverdagslige ting. Det er ikke mange bøker hvor man kan skrive om å lage såpe og et veldig viktig legemiddel i samme kapittel, sier Diesen.

Forfatterne skriver dessuten i en litt uformell stil, og fokuserer på å sette faget inn i en historisk sammenheng.

– Boken skal aldri bli tørr og kjedelig, sier Diesen.

Tilpasset norske forhold

Både Sandtorv og Diesen har samme favoritt blant de engelskspråklige grunnbøkene i organisk kjemi, nemlig Organic Chemistry av Jonathan Clayden, Nick Greeves og Stuart Warren.

– Den slår jeg fremdeles opp i. Tenk om vi kan skape en bok som fungerer på samme måte, sier Sandtorv.

– Jeg har alltid elsket å skrive og har et intenst forhold til både fakta- og skjønnlitteratur. Jeg tror litteraturen kan endre livet til folk, sier Alexander H. Sandtorv. (Foto: Emil W. Breistein)

Prisvinnerne mener det er flere fordeler ved å skrive en lignende lærebok på norsk. Det fjerner en språkbarriere foran et fag som i utgangspunktet fremstår som stort å gape over. Nivået på favorittboka deres er dessuten litt for høyt for ferske, norske studenter.

Diesen forteller at studenter i Bergen stadig spør ham om det finnes en bok på norsk. Enkelte spør til og med om han kan oversette deler av engelske lærebøker for dem.

– Vi skriver for lesere som kommer rett fra videregående, og starter derfor boka på deres nivå. Vi jobber med hvordan vi kan legge teksten opp så vi får med flest mulig av studentene. Det er et kjempebehov for en ordentlig lærebok som er tilpasset norske forhold, sier Diesen.

Samme filter

Skrivingen av de rundt 600 planlagte sidene er allerede godt i gang, og skal totalt ta mindre enn ett år.

– Vi krangler aldri om hva som skal ut eller inn. Faglig sett ser vi gjennom det samme filteret, sier Sandtorv.
Begge to er glade for at de ikke skriver boka alene.

– Til det er prosjektet altfor ambisiøst. Selv vi som har jobbet en stund i faget, må minne hverandre på kjemiske reaksjoner som vi glemmer, sier Sandtorv.

Prisvinnerne fant ut at de kunne samarbeide da Sandtorv jobbet med en annen bok, nemlig Kjemi – enkelt forklart, som kom ut i fjor. Han trengte en fagperson til å være konsulent, og spurte Diesen som han husket som en dyktig underviser. Da han var student ved Universitetet i Bergen, hadde Sandtorv faktisk Diesen som sensor.

Forstå og reflektere

Juryen mener duoen lager en lærebok i ordets rette forstand. «Gjennom trinnvis oppbygging av det faglige stoffet får leseren prøve ut det som beskrives ved hjelp av oppgaver og spørsmål gjennom teksten. Slik blir det mulig for studenten å forstå og reflektere, og med det gjøre stoffet til sitt eget. Og kunnskapen i faget blir formidlet både gjennom skrift og flotte illustrasjoner og modeller.»

Juryen som vurderte kandidatene til lærebokprisen 2017, var satt sammen av professor Benedikte Moltumyr Høgberg ved Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo (UiO), førsteamanuensis Øystein Gilje ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO, og professor Signy Irene Vabo ved Institutt for statsvitenskap, UiO.

1 kommentar(er).
  1. Emte Jahnsen:

    Fantastisk flott og viktig !

    8 Jun, 2017 kl 16:10

Takk! Din kommentar vil nå bli moderert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.
Obligatoriske felt er merket med *