Lukk

Skriv læreboka du savner selv!

Underviser du i høyere utdanning og vet hvilken lærebok studentene mangler? Nå deler Universitetsforlaget ut 250 000 kroner i skrivestipend.

Pål Fjeldvig Antonsen og Ole Hjortland fikk skrivestipend fra Universitetsforlaget i 2019. Foto: Ingrid Endal, UiB

– Å skrive lærebok er det viktigste du gjør for faget ditt, sier Heidi Norland, sjefredaktør i Universitetsforlaget.

Den gode læreboka har alltid utgjort forlagets hjerte, og den er ifølge Norland mer formativ enn vi kanskje tror.

– Læreboka kan åpne helt nye rom. Den kan få studenten til å se nye sider ved samfunnet rundt seg og gi nye måter å tenke og tolke på, mener hun.

– Det er de gode lærebøkene som bringer faget videre.

Fristen for å søke Universitetsforlagets skrivestipend er 1. oktober. Alle som underviser studenter, kan søke, og det spiller ingen rolle om du har utgitt bøker tidligere eller ikke.

Vinnernes beste skrivetips

I 2019 vant Ole Hjortland og Pål Fjeldvig Antonsen skrivestipend fra Universitetsforlaget. De jobber nå med å utvikle læreboka Logikksjekk: En håndbok i argumentasjon. De har flere gode råd til kommende lærebokforfattere, gamle som nye.

– Et viktig tips er å snakke med fagmiljøene som skal bruke boka! Kartlegg hvilke behov fagpersonene har, sier de.

Både Hjortland og Antonsen jobber til daglig med logikkforskning ved Universitetet i Bergen, står bak nettsiden logikksjekk.no og har undervist i logikk og argumentasjonsteori på ulike universiteter i en årrekke.

Omtanke for selve undervisningen er forfatternes tips nummer to:

– Tenk på hvordan boka skal brukes i undervisning. Skal den tilpasses noen bestemte undervisningsformer? Ta det i betraktning.

Kunnskapen skal være nyttig for studenten, og det er også viktig i en lærebok:

– En god lærebok skal ikke bare formidle informasjon, men også gjøre leseren i stand til å bruke kunnskapen, sier forfatterne.

Sist, men ikke minst: Ha i mente at leserne ikke nødvendigvis vet hvorfor de bør lese boka.

– Det er vår jobb å fortelle leserne hvorfor innholdet er interessant og verdifullt, sier Antonsen og Hjortland.

Studentene først

Søknaden skal inneholde en prosjektbeskrivelse, en tentativ innholdsfortegnelse og en liten prøvetekst.

Heidi Norlands beste stalltips er å tenke på studentene:

– En god prosjektbeskrivelse viser at du vet hva studentene trenger å lære, sier hun.

Les mer om stipendet her.

0 kommentar(er).

Takk! Din kommentar vil nå bli moderert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.
Obligatoriske felt er merket med *