Lukk

Vinnerne av Lærebokprisen

«Kreativitet, engasjement, skrivekyndighet og solid faglig grunnlag»: Årets Lærebokpris går til Tone Høgblad og Ola Gunhildrud Berta, stipendiater i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo.

Prisvinnere Lærebokpris Universitetsforlaget
Prisvinnerne Tone Høgblad og Ola Gunhildrud Berta.

– Å vinne denne prisen er nesten uvurderlig, sier Tone Amalie Nergård Høgblad.

– Vi er i vårt første semester som stipendiater. Å kunne begynne den akademiske karrieren på denne måten er helt rått.

Vinnerne av årets Lærebokpris er Tone Amalie Nergård Høgblad og Ola Gunhildrud Berta for prosjektet Folkeferd – en innføring i sosialantropologi. (Se juryens begrunnelse nederst i saken.) Både Høgblad og Berta er stipendiater ved Sosialantropologisk institutt ved Universitet i Oslo, og boka vil blant annet bygge på deres tidligere og fremtidige feltarbeid.

Universitetsforlagets lærebokpris er på kr 100 000,-, og vinnerprosjektet vil bli utgitt på forlaget. I tillegg mottar vinnerne en skulptur laget av kunstneren Jens Hauglin. Prisen deles hvert år ut til beste lærebokidé innenfor forlagets utgivelsesområder. Her er prisens tidligere vinnere.

Bindeledd til akademia

– Dette startet som en del av et rekrutteringsarbeid da vi jobbet som skolebesøkere. Vi reiste rundt til skoler i Oslo og Akershus og holdt to timers innføring i sosialantropologi for elever ved videregående skole. Vi så et behov for et bindeledd mellom videregående skole og akademia, sier Høgblad.

Berta forteller at muligheten til å søke på Lærebokprisen var det lille dyttet de trengte for å gjøre dette til en metodebok i antropologi på norsk.

– Vi er veldig opptatt av at det skal være en tilgjengelig bok, lett å forstå, som viser hvor tett antropologi er knyttet til vår egen hverdag, sier Høgblad.

Nå som de har vunnet prisen for ideen, starter arbeidet med å skrive den faktiske læreboka. Forfatterne håper den vil gi en god innføring i hva faget sosialantropologi består av.

– Det tar ofte litt tid for studentene å få dreisen på hva selve ordet antropologi betyr, men noe av det viktigste er å bli klar over at dette ikke bare handler om det eksotiske og fremmede, selv om det noen ganger gjør det også.

– Det handler først og fremst om oss selv, mener Berta.

– Vi studerer oss selv gjennom andre.

Sultne forfattere

– Vi er nye i denne bokbusinessen, og det å få en lærebok av noen som er litt ferske og ikke så inngrodd i faget kan være positivt, mener Berta.

– Vi skriver mens vi fortsatt er sultne.

Samtidig som de jobber videre med bokprosjektet, skal de begge på ett års feltarbeid, som en del av doktorgraden.

– Erfaringene vi gjør der, kommer nok med som anekdotisk materiale i læreboka. Da er det nyttig at vi har to komplementære, og veldig forskjellige feltarbeid, mener Høgblad.

– Jeg skal være i Norge og studere karismatisk kristendom, pinsekristendom, som et motstykke til det sekulære Norge som de fleste av oss er vant til å forholde oss til. Norge pleide å være et land hvor kristendom ble tatt for gitt, men sånn er det ikke lenger.

Hun ønsker særlig å studere hvordan man tar i bruk friske virkemidler for at kristendommen skal nå frem på nye måter.

– Som helbredelsesmøter på Telenor Arena, eller at Den norske kirke reklamerer for dåp på trikken.

Berta skal på sin side gjøre feltarbeid på en stillehavsatoll på Marshalløyene.

– Det er også et sted hvor man absolutt tar kristendommen for gitt, forklarer han. Likevel er ulike pinsekirker økende der som ellers i verden, noe som utfordrer den «tradisjonelle» kristendommen.

– Det synes vi er litt kult, vi gjør feltarbeid på hver vår side av jorda, men vi tar likevel for oss samme fenomen. De synger de samme lovsangene her hjemme og på Marshalløyene. Vi vil se nærmere på denne nykarismatiske, åndelige utøvelsen av kristendom, og hvordan den er i stor vekst.

Juryen for Lærebokprisen 2016:

– Førsteamanuensis Jorunn Vindegg ved Institutt for sosialfag, Høgskolen i Oslo og Akershus

– Seniorforsker Bjørn Hallvard Samset ved CICERO Senter for klimaforskning

– Førsteamanuensis Jonas Bakken ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.

Fra juryens begrunnelse:

«Kreativitet, engasjement, skrivekyndighet og solid faglig grunnlag er stikkord for vinnerne av årets Lærebokpris. Årets prisvinnere fanget juryen på en helt spesiell måte, og appellerte og fasinerte fra første stund både i form og innhold. Forfatterne er to unge forskere som på et tidlig tidspunkt i karrieren evner å koble egne forskererfaringer til sentrale teoretiske perspektiver i den fagdisiplinen de studerer, på en kreativ måte.»

0 kommentar(er).

Takk! Din kommentar vil nå bli moderert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.
Obligatoriske felt er merket med *