Lukk

Vinnerne av lærebokstipendet 2023

Universitetsforlagets lærebokstipend er nå tildelt, og studenter kan se frem til inspirerende, innovative og oppdaterte lærebøker.

I løpet av sommeren oppfordret vi til innsending av kreative lærebokideer som møter behovene til studenter i høyere utdanning. Etter å ha mottatt en imponerende mengde spennende forslag, har vi nå kunngjort de heldige vinnerprosjektene som vil dele en stipendpott på 300 000 kroner. Disse engasjerte og kompetente fagfolkene representerer ulike universiteter og høyskoler fra forskjellige deler av landet.

Blant vinnerprosjektene finner vi lærebøker som tar for seg kunstig intelligens og konsekvensene for skriveundervisning i klasserommet. Og hvordan faktiske pasienthistorier viser viktigheten av å se psykiske lidelser i behandlingen.

Felles for alle vinnerne er at de leverte ideer som presenterer fagstoffet på en engasjerende og frisk måte, der studentene får en praktisk tilnærming til stoffet.

Vi gratulerer alle vinnerne, og gleder oss til å se de ferdige lærebøkene.

Årets vinnere er:

«Terapeutisk integrasjon» av Nora Nord Rydningen

Denne boken er skrevet for å vise vei når alt virker håpløst. Målet er ikke bare reduksjon av smerte, men liv med vitalitet og livskvalitet. Boken tar utgangspunkt i faktiske pasienthistorier og viser viktigheten av å se lidelse i et større perspektiv, nytten av tålmodighet, samarbeid, skreddersøm og et rikt tilfang av humor og kreative innfallsvinkler.

– Boka vil tilby et viktig perspektiv på behandling av psykiske lidelser, der mennesket er i fokus. Nora bruker pasienthistorier, metaforer og bilder på en måte som gjør komplekst klinisk stoff, forståelig og tilgjengelig, sier redaktør Kristin Harbø Buland.

 

«Skriveboka for lærer(studenter)» av Merete Morken Andersen og Tonje Bergersen 

KI får lærere i hele verden til å klø seg i hodet: Hvordan skal vi legge til rette for skriving og skriveopplæring når gode tekster er noen få klikk unna Chat GPT? Forfatterne av «skriveboka for lærerstudenter» vil både ta for seg hva skriving er, hva det vil si å skrive og tenke faglig, hva KI er og hvilke implikasjoner det har for skolen generelt – og hvordan lærere kan få elever til å skrive og tenke selvstendig, kreativt og kritisk – både med og uten KI som verktøy.

– Boka vil bli en unik veiviser for lærerstudenter som skal navigere et klasserom hvor Chat GPT bare er noen få tastetrykk unna, sier redaktør Ingrid Ugelvik.

1 kommentar(er).
  1. Norunn Askeland:

    Gratulerer til vinnarar, forlaget inkludert!

    19 des, 2023 kl 13:39

Takk! Din kommentar vil nå bli moderert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.
Obligatoriske felt er merket med *